|
Med bidrag fra Erling Vårdal og Ivar Bredesen v
ØKONOMISK INTEGRASJON Gyldendal
Akademisk ISBN
82-00-22552-6. 1. utgave 2002. 396 sider. 2. opplag: 2004 - 3 opplag:
2007
- Siste og 4.opplag:
2011. BOKEN SELGES IKKE LENGER.
|
"Internasjonal handel og økonomisk integrasjon" drøfter viktige temaer i internasjonal økonomi - og muligheter og utfordringer for Norges lille og åpne økonomi i denne. Boka diskuterer utviklingen i internasjonale handel de siste 200 år, eldre og nyere teorier for internasjonal handel, effekter av ulike typer handelspolitiske virkemidler og valutamarkedenes funksjonsmåte og samvirkning med realøkonomien. Den analyserer handelens aggregerte og omfordelingsmessige velferdsvirkninger innen og mellom land og hvordan internasjonale og nasjonale politiske handlinger kan påvirke disse. Den drøfter roller organisasjoner som blant annet Verdens handelsorganisasjon (WTO) og Det internasjonale pengefondet (IMF) har for internasjonalt økonomisk samkvem. Utviklingslandenes ulike situasjoner diskuteres. Boka fokuserer spesielt på Den europeiske unionen (EU) som viktig aktør i de europeiske økonomiske og politiske integrasjonsprosessene. Herunder drøftes Norges avtale i det europeiske økonomiske samarbeidsområdet (EØS).
INNHOLDSFORTEGNELSE
Detaljert innholdsfortegnelse
DEL I: BETYDNINGEN AV INTERNASJONAL HANDEL... 131. INNLEDNING
2. HISTORISKE HOVEDTREKK.
3. NORSK UTENRIKSØKONOMIDEL II: INTERNASJONAL HANDELSTEORI................... 65
4. HANDEL OG KOMPARATIVE FORTRINN. KLASSIKERNE.
5. STANDARD HANDELSTEORI. NYKLASSIKERNE.
6. HANDEL OG RESSURSER. HECKSCHER-OHLIN TEORIEN
7. STORDRIFTSFORDELER OG UFULLKOMMEN KONKURRANSEDEL III; INTERNASJONAL HANDELSPOLITIKK............ 141
8. HVOR ÅPEN BØR EN ØKONOMI VÆRE?
9. HANDELSPOLITISKE VIRKEMIDLER
10. HANDELSPOLITISKE FORHANDLINGER
11. UTVIKLINGSLANDENES PROBLEMERDEL IV; VALUTAKURSER OG VALUTAMARKEDER........ 235
12. DET INTERNASJONALE VALUTAMARKEDET
13. VALUTATEORI
14. VALUTAPOLITIKKDEL V; EUROPEISK ØKONOMISK INTEGRASJON.......... 303
15. HVA ER ØKONOMISK INTEGRASJON?
16. DEN EUROPEISKE UNIONEN
17. EUs INDRE MARKEDLITTERATUR........................................................................... 381
STIKKORDREGISTER........................................................... 388